سن استفاده از خمیردندان

سن استفاده از خمیر دندان برای کودکان

رعایت بهداشت دهان ودندان از ابتدای دوران کودکی تا سنین نوجوانی بسیار حائز اهمیت است.یکی از عوامل اساسی برای سلامت دهان و دندان در کودکان،استفاده مناسب از خمیردندان است.خمیردندان نه تنها برای تمیزکردن دندان ها بلکه برای حفظ بهداشت لثه وجلوگیری از بیماری های دهانی نیز اهمیت دارد.امایکی از سوالات متداول والدین این است که سن مناسب شروع استفاده از خمیردندان برای کودکان چقدر است ؟در این مقاله به بررسی این سوال و ارائه راهنمایی های لازم برای انتخاب خمیردندان مناسب در مراحل مختلف رشد کودکان میپردازیم.

سن مناسب برای استفاده ازخمیر دندان و فواید آن برای کودکان

خمیر دندان،به عنوان یک ماده بهداشتی،دارای ویژگی ها و اجزاء مختلفی است که در حفظ بهداشت دهان ودندان نقش دارند.این ماده شامل فلوراید برای تقویت مینای،سوربیتول به عنوان یک طعم دهنده ی که باعث تخریب دندان نمیشه،سدیم لوریل سولفات برای شستشویی باکتری ها و پلاک،گلیسیرین برای نرم کردن ماده و طعم دهنده ها و رنگ ها جهت بهبود طعم و جلب علاقه کودکان می باشد

براه برای جلوگیری از پوسیدگی، سوربیتول به عنوان فعال کننده، سدیم لوریل سولفات برای شستشوی باکتری‌ها و پلاک، گلیسیرین برای نرم کردن ماده و طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌ها جهت بهبودطعم و جلب علاقه کودکان می‌باشد.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که از سن دو سالگی، در کودکان حائز اهمیت است از خمیر دندان استفاده کنید. این مرحله  برای ایجاد عادت‌های بهداشت دهانی سالم در کودکان است. به این ترتیب، خمیر دندان نه تنها به پاکسازی دندان‌ها کمک می‌کند بلکه حائزاهمیت است والدین نحوه صحیح بهداشت دهان ودندان رابه کودکان یاد دهند.

پیشنهاد می‌شود که خمیر دندان مورد استفاده کودکان حاوی فلوراید باشد، زیرا این ماده باعث تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی می‌شود. همچنین، مواد دیگر در ترکیب خمیر دندان باید به گونه‌ای باشند که برای سیستم گوارش کودکان مضر نباشند.

با توجه به اهمیت این موضوع، دندانپزشکان باید والدین را در مورد نحوه استفاده از خمیر دندان برای کودکان آگاه کنند تا این عادت مهم در آینده آن‌ها نیز برقرار شود.

فلوراید:

فلوراید، به عنوان یک ماده بهداشتی، توانایی محافظت از ماینرال های دندان در مقابل اسید ها و فعالیت باکتری های دهان را دارد.فلوراید با ایجاد یک لایه محافظ بر روی سطح دندان، از فرایند حل شدن ماینرال های دندانی  توسط اسیدهای مخرب جلوگیری میکند .بنابراین فلوراید میتواند از از ایجاد پوسیدگی و آسیب به ساختار دندان جلوگیری کند.

این ماده نه تنها به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند بلکه می‌تواند فرآیند بازسازی دندان‌های پوسیده را تسریع نماید. این ویژگی مهم فلوراید، به خصوص در مواردی که دندان‌ها به طور طبیعی به خودی خود قابل بازسازی نیستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین، حضور فلوراید در ترکیب خمیر دندان باعث افزایش مقاومت دندان به پوسیدگی و بهبود وضعیت عمومی سلامت دهان می‌شود.

چه زمانی باید از خمیر دندان برای کودکان استفاده کنند؟

کودکان باید از همان زمانی که دندان‌های اولیه شان در حال رشد هستند، استفاده از مسواک را شروع کنند. اما برای استفاده از خمیر دندان باید به سن و توانایی کودک توجه کرد. بر اساس توصیه‌های دندانپزشکان، کودکان را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

کودکان زیر دو سال

برای کودکان زیر دو سال، توصیه می‌شود از خمیر دندان بدون فلوراید یا حاوی مقدار بسیار کمی فلوراید استفاده کرد. مقدار خمیر دندان باید بسیار محدود و به اندازه یک دانه برنج یا نخود باشد. این اقدام اهمیت زیادی در جلوگیری از بلعیدن خمیر دندان و جلوی ایجاد فلوروزیس (لکه‌های سفید روی دندان‌ها) دارد. همچنین، به والدین توصیه می‌شود که به کودکان خود آموزش دهند که خمیر دندان را از دهان خارج کنند و دهانشان را با آب بشویند. این اقدامات در جهت حفظ بهداشت دهانی کودکان زیر دو سال، از جمله جلوگیری از مشکلات مرتبط با خوردن خمیر دندان و حفظ سلامت دندان‌های اولیه آن‌ها، بسیار حائز اهمیت است.

سن استفاده از خمیردندان

کودکان بالای دو سال

برای کودکان بالای دو سال، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید توصیه می‌شود. مقدار خمیر دندان باید کمی بیشتر از گروه قبلی باشد و به اندازه یک نخود یا یک لوبیا تعیین شود. توجه به آموزش‌های بهداشت دهانی نیز از اهمیت ویژه برخوردار است؛ باید به کودک آموزش داد که خمیر دندان را نبلعند و پس از مسواک ، دهانش را با آب خوب بشوید. این اقدامات به کودکان کمک می‌کند تا عادات بهداشت دهانی صحیح ایجاد کرده و از فلوراید موجود در خمیر دندان برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی بهره‌مند شوند. توصیه به این گروه سنی در استفاده متناسب از خمیر دندان با فلوراید، به سلامت دهان و دندان کودکان بسیار کمک می‌کند.

نتیجه گیری

استفاده از خمیر دندان برای کودکان به عنوان یک جزء اساسی از بهداشت دهانی، با توجه به سن و ویژگی‌های فردی هر کودک، اهمیت بالایی دارد. برای کودکان زیر دو سال، توصیه می‌شود از خمیر دندان بدون فلوراید یا خمیر دندان هایی که مقدار کمی فلوراید دارند استفاده کنند تا از خطر بلعیدن آن جلوگیری شود. در مقابل، برای کودکان بالای دو سال، خمیر دندان با فلوراید می‌تواند به تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. آموزش صحیح به کودکان در مورد استفاده از خمیر دندان و مسواک، نقش بسیار مهمی در ایجاد عادات بهداشت دهانی سالم در آینده دارد. با توجه به این نکات، توصیه می‌شود که والدین و مراقبان با دندانپزشکان مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را در استفاده مناسب از خمیر دندان برای بهبود سلامت دهان کودکان خود دریافت کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دکتر میلاد محمدی
دکتر میلاد محمدی
مقالات: 141

2 دیدگاه

  1. سلام روز بخیر در انگلیس گفته شده که کودکان بعد از مسواک زدن دهان خود را با آب نشویند و فقط آب دهان خود را بیرون بریزند و با دستمال دهان خود را پاک کنند نمی دانم این مطلب درست است یا خیر گفته اند مقدار کمی خمیر دندان روی دندان ها بماند برای دندان مفید است البته در مدرسه مسواک می زنند ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    • خیر،راه حل مفید‌تر این است پنج تا ده دقیقه خمیردندان روی دندان باشد بعد پاک شود. به این دلیل که ممکن است کودکان خمیر دندان را قورت بدهند. قورت دادن خمیر دندان به دلیل این که حاوی فلوراید می باشد، مضر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *